Άρθρο της Σωτηρίας Αγγελινιάδη, μέλους της ΚΕΟΕ και υπεύθυνης της Ομάδας Μαθητείας και Κατάρτισης του ΚΣ της ΚΝΕ:Δυνατή ΚΝΕ στους χώρους της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης

Δεκ 3, 2022
Συνέδριο 13ο Συνέδριο

Βαδίζοντας προς το 13ο Συνέδριο της ΚΝΕ, η Οργάνωσή μας μπορεί να βγάλει πολύτιμα συμπεράσματα από την παρέμβασή μας στις Σχολές Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Αλλωστε, το Κόμμα και η ΚΝΕ σταθερά έχουμε στον προσανατολισμό μας αυτές τις σχολές, γιατί εκεί φοιτούν χιλιάδες νέοι και νέες, παιδιά εργατών, φτωχών λαϊκών οικογενειών, αυτοαπασχολούμενων, που βρίσκονται ήδη ή θα βρεθούν τα επόμενα χρόνια σε κρίσιμους χώρους για την κομματική οικοδόμηση και την ανασύνταξη του εργατικού - λαϊκού κινήματος, για την ενίσχυση της κοινωνικής συμμαχίας.

Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, με διάφορες νομοθετικές παρεμβάσεις (π.χ. Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, Παράλληλο Μηχανογραφικό κ.λπ.) αυξάνεται σημαντικά το ποσοστό των νέων που οδηγούνται στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ).

Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση αποτελεί κρίσιμο χώρο και για την ΕΕ, τις κυβερνήσεις, τους επιχειρηματικούς ομίλους

Σκοπός τους είναι πώς θα «εκπαιδεύσουν» ένα σημαντικό τμήμα νεολαίας που θα βγει πιο νωρίς στην παραγωγική διαδικασία, είτε ως εργαζόμενοι σπουδαστές είτε στη μαθητεία ή πρακτική άσκηση είτε μετά τη σχολή. Η εξασφάλιση, δηλαδή, για τους επιχειρηματικούς ομίλους μιας γενιάς εργαζομένων με συγκεκριμένα προσόντα και δεξιότητες, που λειτουργούν ως το απαραίτητο συμπληρωματικό εργατικό δυναμικό που θα μεταπηδά από κλάδο σε κλάδο, με βάση τις ανάγκες της αγοράς σε κάθε φάση. Γι' αυτό βλέπουμε την παρέμβαση εταιρειών, όπως της «Lidl» με το πρόγραμμα «Lidl up: Learn & Work» στην ειδικότητα «Στέλεχος Λιανικού Εμπορίου» στο Δ.ΙΕΚ Γλυφάδας... η «Lidl» των «ελαστικών» σχέσεων εργασίας, των απολύσεων κ.λπ., μια σειρά από ημερίδες που πραγματοποιούν επιχειρήσεις μέσα στις σχολές κ.λπ.

Ποια τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής για χιλιάδες αποφοίτους; Δουλειά με χαμηλό μισθό, «ευέλικτα» ωράρια, πολλές φορές εργασία σε άσχετη ειδικότητα, κυνήγι δεξιοτήτων, προσόντων και πιστοποιήσεων για να «προλάβουν» οι νέοι κάθε φορά τις ανάγκες της αγοράς και του κέρδους των μεγάλων ομίλων κ.ά. Αυτή η λογική της ΕΕ και των επιχειρηματικών ομίλων οδηγεί σε σίγουρη εργασιακή περιπλάνηση, στην ανακύκλωση της ανεργίας, της φτώχειας! Μια ματιά στην έρευνα του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ (2021) αρκεί: Η ανεργία στους αποφοίτους ΙΕΚ αγγίζει το 42%, ενώ μόνο το 41% δουλεύει στο αντικείμενο που σπούδασε (στοιχεία 2020).

Φυσικά είναι τουλάχιστον αφελές να ισχυριστούμε ότι μια ειδικότητα δεν πρέπει να συνδέεται, να συμβαδίζει με τις εξελίξεις στην τεχνική στον αντίστοιχο κλάδο! Ειδικά σήμερα, με την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, οι νέοι θα έπρεπε να σπουδάζουν με καλύτερους όρους. Να μαθαίνουν και να εξασκούν ολοκληρωμένα την ειδικότητά τους. Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για ενιαίο και αναβαθμισμένο περιεχόμενο. Με έναν τύπο επαγγελματικής σχολής ανά ειδικότητα που θα ακολουθεί την ενιαία, ολόπλευρη 12χρονη μόρφωση όλων των νέων και όχι με σχολές πολλών ταχυτήτων. Με εξασφαλισμένη εργασία μετά το τέλος των σπουδών, με πτυχίο που να συνδέεται ουσιαστικά με αυτήν, να είναι δηλαδή η κατάληξη σπουδών που θα είναι αναβαθμισμένες και γι' αυτό θα αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος. Χωρίς εμπόδια, πιστοποιήσεις και επιπλέον φίλτρα. Αντί γι' αυτό η πραγματικότητα «μαρτυρά» τεράστιες ελλείψεις, υποβαθμισμένες υποδομές, απαρχαιωμένες γνώσεις, μίλια μακριά από το σημερινό επίπεδο ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας σε όλη την ΕΕΚ. Γιατί δεν θέλουν πτυχία αλλά προσόντα και όχι συνεκτική γνώση. Αυτή είναι η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ενωσης, την οποία προωθούν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ.

Πρωτοπόρα δράση για όλα όσα έχουν ανάγκη οι σπουδαστές

Απέναντι σε όλα αυτά οι δυνάμεις της ΚΝΕ πρωτοστατούμε μέσα στις σχολές για τη διεκδίκηση όσων έχουν ανάγκη οι σπουδαστές στη σχολή, στην πρακτική και τη ζωή τους συνολικότερα, για να ανέβει η συλλογική συζήτηση, να ανοίξει ο προβληματισμός για τη σημερινή κατάσταση, για την ένταξη των νέων στον συλλογικό και οργανωμένο αγώνα.

Η πρωτοπόρα δράση μας μέσα στους Συλλόγους σπουδαστών Δημόσιων και Ιδιωτικών ΙΕΚ, η προσπάθεια να μην «αφήσουμε τίποτα να πέσει κάτω» από όσα απασχολούν τους σπουδαστές στις σπουδές και στην πρακτική άσκηση, η επεξεργασία κατάλληλων αιτημάτων, η επιμονή στη διεκδίκηση και στην οργάνωση της ενημέρωσης, της συλλογικής συζήτησης με μαζικούς όρους ήταν που συνέβαλαν να αναγνωριστούν πλατιά τα μέλη της ΚΝΕ μέσα στα ΙΕΚ, ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας μέχρι και σήμερα! Ετσι, πολλά νέα παιδιά πήραν την απόφαση να συμπορευτούν με τους ΚΝίτες και τις ΚΝίτισσες στα ψηφοδέλτια των Συλλόγων Σπουδαστών μπροστά στις εκλογές τους -ειδικά φέτος στο ΣΥΣΔΙΕΚ Αττικής η συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο έχει σχεδόν τριπλασιαστεί (!!!) σε σχέση με όλα τα προηγούμενα χρόνια- αλλά και στις Επιτροπές Αγώνα, να μαζικοποιηθούν οι Σύλλογοι, να πραγματοποιηθούν την περσινή χρονιά οι πιο πετυχημένες εκλογές στους Συλλόγους σπουδαστών Δημόσιων και Ιδιωτικών ΙΕΚ σε Αττική και Θεσσαλονίκη, ενώ και φέτος μέχρι στιγμής τα πρώτα αποτελέσματα είναι αρκετά αισιόδοξα. Αυτός ήταν ο δρόμος για να μετρήσουν και ορισμένες κατακτήσεις οι σπουδαστές στα Δημόσια ΙΕΚ!

Γνωρίζουμε ότι αναλαμβάνουμε μεγάλες ευθύνες, ότι οι απαιτήσεις ανεβαίνουν για να γίνουν οι Σύλλογοι πιο «ζωντανοί»! Ηδη μας απασχολεί και στην προσυνεδριακή διαδικασία η δημιουργία Συλλόγων και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και πώς θα πάρουμε πιο εύστοχες πρωτοβουλίες που θα συμβάλουν στην ενεργή συμμετοχή περισσότερων σπουδαστών με τους οποίους ήδη συναντιόμαστε και δρούμε από κοινού μέσα στα ΙΕΚ. Η προσπάθεια να συγκροτηθούν νέες μορφές οργάνωσης και ανά σχολή, η σταθερότητα στην πραγματοποίηση Γενικών Συνελεύσεων μπορεί να διευκολύνουν στο παραπάνω. Η συζήτηση και η κοινή δράση με τα σωματεία για το εργασιακό μέλλον των σπουδαστών, αλλά και για το περιεχόμενο σπουδών μπορεί να συμβάλουν. Η ανάπτυξη πολύμορφης δράσης για όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας, όπως η βία κατά των γυναικών κ.λπ., αλλά και με βάση τα ενδιαφέροντα των σπουδαστών, όπως ο αθλητισμός κ.λπ. Γιατί για όλα αυτά οι σπουδαστές εκφράζουν τις ανησυχίες τους, αναπτύσσεται πλούσια συζήτηση σε κάθε χώρο, αναζητούν τις αιτίες αλλά και λύσεις στα αδιέξοδα που συναντούν σε κάθε πλευρά της ζωής τους, που για τους περισσότερους ακόμη και η ίδια η καθημερινότητά τους είναι «βουνό», αφού τρέχουν από το πρωί στη δουλειά και μετά μάθημα στη σχολή ή το αντίστροφο.

Αυτό είναι και το έδαφος που, κάτω και από τη δική μας παρέμβαση, δεν είναι λίγοι εντέλει εκείνοι που επιλέγουν συλλογικά να «κάνουν κάτι», να γίνουν μέλη στον Σύλλογό τους, ακόμη και αν δεν εκφράζεται με μαζικούς όρους μέχρι σήμερα η συμμετοχή τους στη δράση! Ομως, ενισχύεται ο προβληματισμός, μεγαλώνει η αμφισβήτηση. Μπορούμε και πρέπει πιο θαρρετά να συζητήσουμε με περισσότερους συνολικά για τις θέσεις της ΚΝΕ, για τις θέσεις του Κόμματος για την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση που είναι «όπλο» στα χέρια μας. Γι' αυτό και η Ομάδα Μαθητείας - Κατάρτισης του ΚΣ της ΚΝΕ ετοιμάζει έκδοση που μπορεί να συμβάλει σε αυτήν την υπόθεση, αλλά και στη διαμόρφωση αιτημάτων και διεκδικήσεων. Να φωτίσουμε ποιες είναι οι δυνατότητες της εποχής μας, άρα και τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε, για το πώς θα γίνουμε περισσότεροι στον αγώνα για τη ζωή με σύγχρονα δικαιώματα που έχουμε ανάγκη, τον σοσιαλισμό - κομμουνισμό!

Μπροστά στο 13ο Συνέδριο της Οργάνωσής μας δίνουμε τον καλύτερό μας εαυτό για «ΚΝΕ ΔΥΝΑΤΗ ΠΑΝΤΟΥ»!

Χρειάζεται τώρα, στην προσυνεδριακή και εκλογοαπολογιστική διαδικασία, να θέσουμε αισιόδοξους στόχους για συγκρότηση ΟΒ Δημόσιων και Ιδιωτικών ΙΕΚ και ΟΒ ΕΠΑΣ σε μεγάλα συγκροτήματα, σε κάθε πόλη! Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να απασχολήσει, πέρα από τις ΟΒ Μαθητείας - Κατάρτισης, τις εδαφικές ΟΒ που έχουν αναλάβει την οικοδόμηση για το ΙΕΚ ή την ΕΠΑΣ της περιοχής τους, τις κλαδικές ΟΒ που σε αυτούς τους χώρους σπουδάζουν οι αυριανοί ή και σημερινοί τους συνάδελφοι και θα αποτελέσουν κρίσιμη μαγιά για την ανασύνταξη του κινήματος. Προϋποθέτει όμως και σταθερή ενασχόληση όλη τη χρονιά, με αντίστοιχη στήριξη από το Κεντρικό Συμβούλιο και τα Γραφεία Περιοχών, στην επεξεργασία ολοκληρωμένης παρέμβασης μέσα στους χώρους, την εξασφάλιση συντονισμού σε αυτόν το στόχο των εδαφικών, των κλαδικών και των Οργανώσεών μας στη μαθητεία - κατάρτιση.

Σήμερα πολύ περισσότεροι-ες είναι οι νέοι και οι νέες σπουδαστές-στριες που μπορούν να κάνουν το βήμα να μπουν στην ΚΝΕ! Η πρόταση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ μπορεί να δώσει διέξοδο στις αναζητήσεις των σπουδαστών που στο επίκεντρο των επεξεργασιών, των θέσεων και της καθημερινής τους πάλης έχει την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Γιατί οι επαναστατικές μας ιδέες μπορούν να αγκαλιάσουν και να εμπνεύσουν περισσότερους νέους!

Μπορούμε να τα καταφέρουμε! Η αισιοδοξία αυτή δεν εδράζεται σε «κενό αέρος»! Πηγάζει από τις δυνατότητες που έχουν διαμορφώσει η πρωτοπόρα δράση και η πλούσια δραστηριότητα των ΟΒ και μελών της ΚΝΕ, αλλά και η συνολικότερη παρέμβαση του Κόμματος και της ΚΝΕ. Αναβαθμίζοντας τη συζήτηση με τις Θέσεις της ΚΝΕ και με το Καταστατικό με τους εκατοντάδες νέους που δρούμε από κοινού, που θέλουν να μάθουν «τι λέει η ΚΝΕ», με όλους όσοι προμηθεύτηκαν τον «Οδηγητή» με τις Θέσεις για το 13ο Συνέδριο της Οργάνωσής μας που μέσα στους χώρους της ΕΕΚ ξεπέρασε τις προσδοκίες, που συμμετείχαν στα Φεστιβάλ μας! Γιατί σε όλους αυτούς τους νέους «ταιριάζουν» οι θέσεις μας! Και είναι κρίσιμη η αποστολή μας! Γιατί θα βρεθούν σε εργοστάσια, βιομηχανίες, υπηρεσίες, χώρους κρίσιμους για τους μεγάλους μας σκοπούς!